Jiutamai
english | facebook

Informacje o przedstawieniu i koncercie jiutamai w 2017 roku znajdują się na stronie Wrocławskiego Festiwalu Kultury Japońskiej NIHON NO NAMI

Z przyjemnością zapraszamy na kolejną część Japońskiego Programu w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016
Warsztaty Jiutamai oraz międzykulturowe przedstawienie "Jiutamai. Japoński taniec w polskim brzmieniu" powstały dzięki współpracy zespołu tanecznego Tokijyo Hanasaki z grupą polskich muzyków. Oba zespoły, od czasu spotkania sprzed dwóch lat, twórczo dzielą się doświadczeniem i tradycją dwóch kultur.

Wrocławska część projektu jest organizowana przez Fundację Przyjaźni Polsko-Japońskiej NAMI we współpracy z Biurem Festiwalowym Impart 2016 ze wsparciem EU-Japan Fest Japan Committee, Instytutu Polskiego w Tokio oraz The Tokyo Club.

Tylko we Wrocławiu do przedstawienia dołączymy wykład i prezentację japońskiej etykiety w wykonaniu szkoły rodu Ogasawarów (Ogasawara-ryu), który będzie częścią szerszego programu wizyty rodu Ogasawara w Polsce organizowanego przez Fundację Umemi.

> Przedstawienie: Jiutamai. Japoński taniec w polskim brzmieniu – 21 czerwca
> Warsztaty Jiutamai we Wrocławiu – 17-19 czerwca

> Tokijyo Hanasaki – tancerka i choreograf jiutamai
> Toshimitsu Ishikawa – wirtuoz shakuhachi

> Shino Hanasaki – tancerka jiutamai
> Hana Umeda – performerka, tancerka nihon buyo
> Monika Zytke – dyrygent, aranżer, nauczyciel
> Wojciech Białoskórski – muzyk, realizator dźwięku

> Organizatorzy i sponsorzy Jiutamai we Wrocławiu

Przedstawienie muzyczno-taneczne: Jiutamai. Japoński taniec w polskim brzmieniu
Japoński taniec z polską muzyką

21 czerwca (wtorek) 2016, godz. 18.30
Impart (Sala kameralna w Teatrze Piosenki) Mazowiecka 17, 50-412 Wrocław

Zobacz na mapie

• godz. 18.30-19.45 | wykład i prezentacja Japońska etykieta szkoły Ogasawarów
• godz. 20.00-21.15 | przedstawienie: Jiutamai. Japoński taniec w polskim brzmieniu

Jiutamai to żeński, indywidualny taniec ukształtowany w epoce Edo w okolicach Osaki i Kyoto, w kolejnych epokach zdobywający naśladowców w prawie całej Japonii. Nazwa jiutamai pochodzi od gatunku muzyki jiuta łączącej śpiew z akompaniamentem shamisenu, trzystrunowego instrumentu szarpanego oraz mai – jednego z dwóch (obok odori) podstawowych japońskich określeń tańca. Mai charakteryzuje się elegancją i wyrafinowaniem oraz kolistymi, poziomymi ruchami, podczas gdy odori jest bardziej żywiołowy i skoczny.

Zestawienie szkoły etykiety Ogasawarów (Ogasawara-ryu) z tańcem jiuitamai szkoły Hanasaki (Hanasaki-ryu) może wydawać się zaskakujące. A jednak łączą je podobne źródła duchowe i estetyczne.

Wspaniałym wyrazem etykiety Ogasawarów jest kultywowane przez nich japońskie łucznictwo kyūdō. Charakterystyczny długi, niesymetryczny łuk został opisany już w najstarszych chińskich relacjach z Wysp Japońskich i do dzisiaj pozostaje jednym z sakralnych przedmiotów shintō – agrarnego kultu uważanego za pierwotną religię Japończyków. Jednak w rodzinie Ogasawarów kultywuje się przede wszystkim pochodzącą z XIII wieku i związaną z kulturą dworską tradycję ceremonialnego i rytualnego wykorzystania łuku jako inspirowanej buddyzmem zen drogi samodoskonalenia (kyū-dō to dosłownie droga łuku).

W ruchach jiutamai też odnajdziemy ślady związanych z shinto szamańskich tańców rytualnych, ale duch tego tańca przesiąknięty jest typową dla estetyki zen atmosferą melancholii, wyrafinowania, poczucia zmienności i niedoskonałości rzeczy. W tym zakresie jiutamai łączy się z zapoczątkowanym w XIV wieku teatrem .

Obie sztuki (łucznictwo w Japonii jest uważane za sztukę) łączy typowe dla buddyzmu samodoskonalenie osiągane raczej przez pozbywanie się zasłon i docieranie do wewnętrznej esencji niż pozyskiwanie znajdujących się gdzieś na zewnątrz umiejętności. Mimo pozornego skupienia na gestach, obie sztuki dążą do eleganckiej prostoty i obie kontemplują pustkę znajdowaną pomiędzy zdarzeniami i w samych zdarzeniach. Chociaż techniczna doskonałość i precyzja ruchów robią na nas wielkie wrażenie, to nie są one ani celem, ani najwyższym wyrazem sztuki, która zaczyna się i kończy w sercu człowieka.

Historie opowiadane ruchem i gestem jiutamai nie odtwarzają widzialnej rzeczywistości – tutaj też znajdziemy dążenie do przekroczenia bariery zmysłów i pokazania esencji rzeczy i zdarzeń, raczej sugestii niż dosłowności. Artystka ma do dyspozycji swoje ciało: jego postawę i ruch oraz rekwizyty: długie rękawy kimona, wachlarz, czasami chustkę lub parasolkę. Twarz tancerki, mimo, że widoczna, pozostaje nieruchoma i zakryta pod warstwą tradycyjnego makijażu – przypomina maskę teatru no.

Szczęśliwie dla polskich widzów, jiutamai nie zawiera ustalonego kodu znaczeń i metafor, a język postaw, ruchów i gestów odwołuje się do uniwersalnych skojarzeń. Ważniejsza od pojedynczego gestu może być atmosfera i dynamika zespolonego z muzyką tańca.

Oryginalnie jiutamai tańczy się przy akompaniamencie tradycyjnych japońskich instrumentów, zwłaszcza strunowego shamisenu. Jednak Tokijyo Hanasaki przekracza granice kultur, łącząc swój taniec z muzyką kraju, w którym występuje. W Polsce, oprócz muzyków japońskich, towarzyszyć jej będą muzycy polscy. Będziemy mieli unikalną okazję zobaczyć jiutamai tańczone do dźwięków polskiej muzyki ludowej, a także uwielbianej przez Japończyków muzyki Chopina, tym razem w równie niecodziennych aranżacjach na veeh-harfy autorstwa Moniki Zytke. W koncercie weźmie udział wirtuoz japońskiego fletu, shakuhachi – Toshimitsu Ishikawa, który, poza klasycznym repertuarem japońskim, włączy japońskie dźwięki do polskich melodii.

Wrocławskie przedstawienie jest początkiem trasy koncertowej, którą w dniach 21-28 czerwca 2016 przeprowadzą ze strony japońskiej: tancerki jiutamai, Tokijyo Hanasaki i Shino Hanasaki, flecista shakuhachi, Toshimitsu Ishikawa oraz artysta makijażu (kaoshi), Mitsunaga Kanda. Ze strony polskiej w tournée uczestniczą: Renata Boniecka (sopran), Monika Zytke (alt i veeh-harfa) i Wojciech Białoskórski (tenor i veeh-harfa) oraz łącząca te dwa światy Hana Umeda, Polka o japońskich korzeniach, performerka, tancerka i nauczycielka japońskiego tańca.

W każdym z czterech miejsc na tej trasie pojawi się też lokalny chór:
• we Wrocławiu – Kameralny Chór ANGELUS pod dyrekcją Barbary Szarejko,
• w Tarnowskich Górach – Młodzieżowy Chór Rozrywkowy DAFNE pod dyrekcją Oliwii Bentkowskej,
• w Krakowie – Chór Kameralny PARAFRAZA po dyrekcją Marty Krawczyk,
• w Kobylnicy – Chór IUVENTUS CANTANS Instytutu Muzyki Akademii Pomorskiej pod dyrekcją Tadeusza Formeli.

Program koncertu:
1. KOKUU | Toshimitsu Ishikawa (shakuhachi) | 10’
2. ZANGETSU (Poranny księżyc) | Tokijyo Hanasaki | Toshimitsu Ishikawa (shakuhachi) | 11’
3. YUUGAO (wieczorny kwiat bielunia) | Shino Hanasaki | Toshimitsu Ishikawa (shakuhachi) | 13’
4. FUMIZUKI (Lipiec) | Hana Umeda | Playback | 7’
5. Fryderyk Chopin: Etiuda Es-dur | Monika Zytke, Wojciech Białoskórski (veeh-harfy) | 2’
6. Pieśń ludowa: Kukułeczka | Toshimitsu Ishikawa (shakuhachi) | Renata Boniecka (sopran), Monika Zytke (alt), Wojciech Białoskórski (tenor) | Chór | 3’
7. Pieśń ludowa: Szła dzieweczka (Mori e yukimasho) | Chór | 5’
8. Pieśń ludowa: Dwa serduszka | Tokijyo Hanasaki | Renata Boniecka (sopran), Monika Zytke (alt), Wojciech Białoskórski (tenor) | 4’
9. Fryderyk Chopin: Mazurek g-mol op. 67 nr 2 | Shino Hanasaki | Toshimitsu Ishikawa (shakuhachi) | Monika Zytke, Wojciech Białoskórski (veeh-harfy) | 3’
10. NANOHA (Kwiaty rzepaku) | Hana Umeda | Playback | 6’
11. Fryderyk Chopin: Preludium Des-dur op. 28 nr 15 | Tokijyo Hanasaki, Shino Hanasaki | Monika Zytke, Wojciech Białoskórski (veeh-harfy) | 2'
12. SAKURA | Wszyscy | 3’

Bilety można nabyć na miejscu godzinę przed przedstawieniem lub wcześniej w Fundacji NAMI:
– dorośli: 20 zł
– dzieci i młodzież ucząca się oraz emeryci: 10 zł

Rezerwacja miejsc na koncert i informacja:
Grażyna Pogorzelska
grazyna.pogorzelska@fundacja-nami.pl, tel. 784 694 592
Bezpłatny bilet na sam wykład Ogasawara-ryu można uzyskać po kontakcie z Fundacją Umemi e-mail: umemi@umemi.pl

Warsztaty Jiutamai we Wrocławiu
Warsztaty Jiutamai we Wrocławiu

17-19 czerwca 2016 | Sala Fitness IX LO ul. Piotra Skargi 31 | facebook

Jedyne w Polsce trzydniowe warsztaty Jiutamai - klasycznego tańca pochodzącego z epoki Edo, prowadzone przez mistrzynię Hanasaki-ryu - Tokijyo Hanasaki oraz Shino Hanasaki, a także z udziałem i tłumaczeniem, polskiej tancerki i performerki o japońskich korzeniach, Hana Umeda.

Warsztaty są przeznaczone zarówno dla początkujących jak i zaawansowanych tancerzy. Mimo, że jiutamai jest tańcem żeńskim, to panowie też są mile widziani.

Na pięciu sesjach warsztatowych uczestnicy przygotują się do wystawienia tańca „Matsudzukushi”.

Plan warsztatów:
– 17 czerwca (piątek): 18.00-21.00
– 18 czerwca (sobota): 11.00-18.00 (z małą przerwą na lunch)
– 19 czerwca (niedziela): 11.00-18.00 (z małą przerwą na lunch)

Liczba miejsc: do 20 osób

Miejsce warsztatów:
Sala fitness przy IX Liceum Ogólnokształcącym we Wrocławiu. Sala jest wyposażona w lustra wzdłuż jednej ze ścian, dostępne będą też wygodne szatnie.

Noclegi:
Organizatorzy nie zapewniają noclegów, ale dla osób przywykłych do spartańskich warunków oferujemy bezpłatny nocleg w Fundacji NAMI przy ul. Energetycznej 14 (jest toaleta, ale brak prysznica).

Stroje:
Organizatorzy dysponują japońskimi strojami dla uczestników, ale prosimy w miarę możliwości przywieźć własne yukaty oraz koniecznie tabi lub zwykłe skarpetki.

Cena:
cena normalna 225 zł przy wpłacie przelewem do 14 czerwca lub 270 zł przy wpłacie na miejscu
cena ulgowa 150 zł przy wpłacie przelewem do 14 czerwca lub 180 zł przy wpłacie na miejscu
Ulga przysługuje uczniom i studentom do 26 roku życia
Przelewy:
Fundacja Przyjaźni Polsko-Japońskiej NAMI
ul. Legnicka 65, 54-206 Wrocław
BANK BGŻ 60 2030 0045 1110 0000 0315 2980
w tytule przelewu prosimy podać imię i nazwisko oraz napisać "Warsztaty Jiutamai"

Rezerwacja warsztatów i informacja:
Grażyna Pogorzelska
grazyna.pogorzelska@fundacja-nami.pl, tel. 784 694 592
Bieżące informacje o warsztatach na FB

Tokijyo Hanasaki – tancerka i choreograf jiutamai

Tokijyo Hanasaki
Stworzyła własny styl jiutamai Hanasaki-ryu, uczy, zajmuje się promowaniem jiutamai w kraju oraz poza jego granicami.
Występowała wielokrotnie Europie, m.in. we Francji, na Litwie i raz w Polsce prezentując jiutamai, a ponadto związane z tym tańcem japońskie tradycyjne sztuki, np. zakładanie kimona – kitsuke, tradycyjny makijaż i uczesanie – katsura oraz prowadząc warsztaty tańca japońskiego.

Toshimitsu Ishikawa – wirtuoz shakuhachi

Toshimitsu Ishikawa
Mistrz shakuhachi, tradycyjnego japońskiego fletu bambusowego. Zdobywca wielu nagród (m.in. w Japońskim Narodowym Konkursie Muzycznym), wydał solowe płyty, występował w Indiach, USA, Szwajcarii, Polsce, Belgii, Australii i Singapurze.

Shino Hanasaki – tancerka jiutamai

Shino Hanasaki
Występuje w japońskim Teatrze Narodowym, dyrektor the Jiutamai Promotion Foundation.

Hana Umeda – performerka, tancerka i instruktorka tańca Nihon Buyo

Hana Umeda
Uczennica mistrzyni Nishikawa Fukushino ze szkoły Nishikawa-ryu w To-kio. Od 2009 roku propaguje w Polsce klasyczny taniec japoński. Opracowała autorską metodę nauczania Nihon Buyo, która bierze pod uwagę różnice w używaniu ciała japońskiego i polskiego. Stworzyła serię ćwiczeń, które pomagają przyswoić sobie specyfikę japońskiego ruchu.
Taniec jest dla niej polem, na którym spotykają się jej dwie ojczyzny. Jak sama mówi „wychowane w tradycji polskiej ciało muszę przekształcać w ciało japońskie, naturalne gesty zamieniać na inne. To dla mnie najbardziej intymny, bo cielesny sposób zderzania się ze sobą Polski i Japonii”.

Monika Zytke – dyrygent, aranżer, nauczyciel

Monika Zytke
Profesor w Instytucie Muzyki Akademii Pomorskiej, absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku, habilitowana z dyrygentury w tejże uczelni.
Współpracuje z chórami i orkiestrami (specjalizuje się w aranżacjach symfonicznych), zajmuje się też muzyką teatralną. Gra na gitarze klasycznej i veeh-harfie.

Wojciech Białoskórski – muzyk, realizator dźwięku

Wojciech Białoskórski
Specjalizuje się w nagłaśnianiu i wielośladowym nagrywaniu dużych składów (orkiestry symfoniczne, jazzowe, chóry), absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach (kierunek Realizacji Nagłośnienia) oraz szkoleń zawodowych Polskiego Radia w Warszawie.
Realizuje się muzycznie w śpiewie wielogłosowym, grze na organach i veeh-harfie.

Organizatorzy i sponsorzy Jiutamai we Wrocławiu
Fundacja Przyjaźni Polsko-Japońskiej NAMI


Fundacja Przyjaźni Polsko-Japońskiej NAMI
ul. Legnicka 65, 54-206 Wrocław
KRS 0000463568, REGON 022151911, NIP 894-304-66-75
Konto bankowe (PLN): BANK BGŻ 60 2030 0045 1110 0000 0315 2980

Koordynacja:
– Grażyna Pogorzelska: grazyna.pogorzelska@fundacja-nami.pl, tel. (+48) 784 694 592
– Maciej Pogorzelski: maciej.pogorzelski@fundacja-nami.pl, tel. (+48) 502 796 050

Biuro Festiwalowe Impart 2016
tel. 71 344 28 16
ul. Mazowiecka 17
50-412 Wrocław

Koordynacja:
– Katarzyna Młyńczak-Sachs

Projekt realizowany w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 ze wsparciem EU-Japan Fest Japan Committee, Instytutu Polskiego w Tokio oraz The Tokyo Club.

Jiutamai